کارشناسی خودرو چیست و به چه صورت انجام می شود؟

بررسی کامل خودرو از نظر فنی، بدنه و موتور، جهت بدست آوردن میزان سلامت آن، کارشناسی خودرو می گویند. همه افرادی که به دنبال خرید خودرو دست دوم و حتی صفر می باشند نیاز به یک کارشناس متخصص برای بررسی سلامت خودرو مورد نظر خود دارند. در معاینه فنی ارزش واقعی خودرو مشخص نمی شود ولی در کارشناسی تخصصی از خودرو ارزش واقعی آن با توجه به لیست ارزیابی بدست می آید.

کارشناسی خودرو شامل موارد زیرمی شود

  • بررسی رنگ و بدنه
  • بررسی قطعات تعویضی
  • چکاپ کامل موتور و گیربکس
  • چک کردن وضعیت ترمز و فرمان
  • بررسی کیلومتر وسیله نقلیه
  • تست قطعات الکترونیکی و کامپیوتری
  • و سایر آپشن هایی که مختص یک ماشین خاص هستند

در تمامی موارد فوق باید از طریق دستگاه های مخصوص کارشناسی خودرو استفاده شود. به عنوان مثال از دستگاه های مولتی متر و دیاگ جهت تایید سلامت فنی خودرو استفاده می شود. در صورتی که شخص یا شرکتی به صورت تجربی و بدون استفاده از ابزارهای کارشناسی ماشین برای شما کارشناسی انجام دهد، احتمال اشتباه و عدم تشخیص ایرادات فنی خودرو وجود دارد.

چه زمانی نیاز به کارشناسی خودرو داریم؟

با توجه به قیمت بسیار بالای خودرو در کشور ما، اکثر مردم توانایی خرید خودروی صفر را نداشته و خودروی دسته دوم تهیه می کنند. قبل از خرید یک خودروی کارکرده و حتی صفر باید کارشناسی خودرو انجام شود تا سلامتی خودرو مشخص و قیمت دقیق آن محاسبه شود. با توجه به تجربه کارشناسان تابش خودرو، بیش از ۹۰ درصد مراجعین به ما، قصد خرید خودرویی داشته اند که پس از بررسی مشخص شده نقص فنی موثری دارد. فروشندگان خودرو معمولا فقط به فکر فروش خودرو با بالاترین قیمت ممکن هستند و کم پیش میاید که در صحبت های آنان صداقت دیده شود. البته در بسیاری از موارد فروشندگان نیز از نقص خودروی خود اطلاع ندارند. همین دلیل بسیار مهمی برای انجام کارشناسی خودرویی است که قصد خرید آن را دارید.

بررسی رنگ و بدنه

با استفاده از دستگاه ضخامت سنج دیجیتال رنگ،۲۰۰ نقطه از بدنه خودرو بررسی می شود و هر کجا که رنگ یا صافکاری شده باشد نشان می دهد.قطعات بدنه و شاسی خودرو با استفاده از ذره بین بررسی می شود و هر کجا که تعویضی باشد کارشناس مربوطه به شما اطلاع می دهد.

بررسی موتور

بررسی موتور خودرو به دو روش انجام می شود،۱-چکاب کامل موتور شامل صداها،لرزش ها،دود اگزوزوغیره می باشد.۲-عیب یابی کامل موتوربه وسیله دستگاه دیاگ انجام می شود.

بررسی سیستم تعلیق،فرمان،ترمز

بررسی این قسمت ها هم به روش تجربی و هم با دستگاه دیاگ انجام می شود، که روش تجربی شامل بررسی بوستر ترمز،پدال ترمز،نشتی سیستم ترمز،کمک فنرها،خلاصی فرمان و غیره می باشد.بررسی با دستگاه دیاگ شامل کد خوانی خطاهای موجود است.

تست دیاگ

امروزه در خودروها از کامپیوترهای صنعتی به نام ECU استفاده می‌شود. این تجهیزات علاوه بر کنترل بخش‌های مختلف خودرو مانند جعبه سیاه نیز عمل می‌کنند. اطلاعاتی چون میزان مسافت پیموده شده، عمل کردن سنسور ضربه، باز شدن کیسه‌های هوا، تعمیرات اساسی موتور، میزان مصرف سوخت و هزاران مورد دیگر بسته به نوع خودرو در ECU ثبت می‌گردد. این اطلاعات توسط دستگاهی بنام دیاگ قابل خواندن و ویرایش نمودن است. در این قسمت کافیست کارشناس دستگاه دیاگ را به خودرو متصل نموده و پارامترهای مهم را بررسی و با تنظیمات اصلی کارخانه تطبیق دهد. توجه داشته باشید که هر شرکت سازنده خودرو فقط دستگاه دیاگ شرکت خود را پیشنهاد می‌کند. البته اگر به صورت واقعی بررسی نماییم باید گفت، دستگاه دیاگ بیش از آنکه در تشخیص عیوب موتوری به کار بیاید، در تشخیص سلامت کیسه‌های هوا و سیستم ایمنی خودرو نظیر ترمزها، دارای کاربردی حیاتی می‌باشد. در سیستم خودروهای جدید یه واسط میانی با نام EDR اضافه گردیده که تمامی رخدادهای خودرو و آپدیت‌های ضروری در این سیستم ثبت و قابل بررسی و حل می‌باشد . که این عمل توسط مهندسین خودرو که دارای Certificate رسمی از کارخانه سازنده می‌باشند و با اتصال به سرور کارخانه سازنده قابل آپدیت و رفع عیب می‌باشد .

ارائه نامه کارشناسی رسمی

در پایان کارشناسی خودرو، یک چک لیست از وضعیت خودرو که شامل رنگ،بدنه و فنی می باشد، با مهر شرکت به فرد درخواست کننده داده می شود.

لينک کوتاه: http://company.tech-news.ir/?p=471

مطالب مرتبط

ديدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.